V dynamickém digitálním světě, kde se každý den objevují nové aplikace, je klíčem k úspěchu umět udržet naši pozornost. Lajky, sdílení ani komentáře už prostě nestačí. A právě tady vstupuje do hry gamifikace – vychytávka, která do našich oblíbených aplikací vnáší prvky herního designu. Co mají společného Snapchat, Duolingo, BeReal nebo třeba Strava? Všechny obsahují nějakou formu gamifikace – ať už jsou to streaky, odznáčky, žebříčky, výzvy nebo odměny.
Jak aplikace stimulují naši pozornost
Zatímco boomeři sbírali známky a mileniálové pokémony, my se ženeme za virtuálními odměnami v podobě lajků a streaků. Naše pozornost je rozptýlená jako snad nikdy předtím. Aby si aplikace udržely uživatele, přidávají do nich vývojáři gamifikační prvky, které stimulují produkci dopaminu (víc se o něm dočtete tady). Jinými slovy nás těší každý získaný úspěch, a naopak jsme zklamaní, když o něj přijdeme. Takové pocity nás motivují se do aplikací opakovaně vracet, abychom o svoje úspěchy nepřišly, a naopak jich získali ještě víc.
Gamifikace nás tedy nejen zaujme a baví, ale taky má moc ovlivnit naše návyky a chování, a to často aniž bychom si to uvědomovali. Jaké jsou ale skutečné důsledky tohohle trendu? Kdy je pro nás užitečný a kdy naopak?
Herní prvky pro osobní rozvoj: Jak nás aplikace motivují
Gamifikace může být skvělým způsobem, jak nás motivovat k lepším výkonům a osobnímu růstu. Aplikace jako Duolingo, Strava nebo Headspace využívají herní prvky které podněcují náš seberozvoj. Duolingo nás odměňuje za každý den, kdy se učíme nový jazyk. Udržování streaku nám pomáhá líp sledovat pokrok a umocňuje pocit úspěchu, který nás motivuje pokračovat v učení. To se tak díky gamifikaci stává z povinnosti zábavou. Navíc se můžeme díky žebříčkům vzájemně motivovat i s kamarády. A buďme upřímní: Kdo by se odvážil ignorovat naštvaného Dua, který vyhrožuje únosem celé rodiny?
Fitness aplikace Strava funguje podobně – sbíráme odznaky za dokončené tréninky, zapojujeme se do výzev s přáteli a sledujeme svůj pokrok. To nás motivuje běhat rychleji, jezdit na kole dál a celkově se víc hýbat. Dokonce i meditační aplikace Headspace využívá gamifikační prvky. Odměňuje za pravidelnou meditaci, a tím nám pomáhá vytvářet zdravý návyk a sledovat svůj pokrok.
Stinná stránka gamifikace: Tlak a závislost na úspěchu
Přestože gamifikace může mít řadu výhod, nese s sebou i negativa. Sami asi dobře víte, jak se cítíte, když jste chvíli bez mobilu. Streaky na Snapchatu nebo upozornění na BeReal vyvolávají tlak, abychom aplikace a celkově telefon kontrolovali každý den – a to ideálně několikrát. Tahle potřeba být neustále napojení na online svět může vést k tomu, že na mobilu trávíme víc času, než bychom chtěli. Navíc máme pocit, že musíme být pořád ve střehu, aby nám nic neuniklo. Tedy FOMO v praxi (strach, že něco promeškáme).
Dokonce i aplikace s pozitivním záměrem jako je Duolingo nebo Strava na nás můžou vyvíjet tlak. Pokud například zapomeneme na denní lekci na Duolingu, ztratíme svůj „streak“, což nás může mrzet a demotivovat. Podobně u Stravy nás tlak na dosažení výzev nebo udržení tempa s přáteli může místo motivace spíš stresovat. Pokud se nám to totiž nedaří, můžeme se cítit frustrovaní, což znehodnocuje pozitivní vliv aplikace.
Gamifikace je tedy mocný nástroj, který nás může motivovat k osobnímu růstu, ale zároveň může vést k závislosti na úspěších a výkonu. Je důležité používat aplikace uvědoměle, najít rovnováhu mezi zábavou a závazky a nenechat se pohltit honbou za virtuálními odměnami.
Jak na to?
- Zaměřte se na kvalitu, ne na kvantitu
Místo honby za odznáčky a „streaky“ se soustřeďte na kvalitu svého výkonu. Učte se jazyk s důrazem na porozumění a běhejte pro radost. Využijte herní prvky k osobnímu růstu a posouvání se vpřed. - Nezapomínejte na osobní kontakt
Gamifikace může podpořit interakci, ale nezapomínejte na hodnotu opravdových vztahů. Využijte herní prvky k setkání s přáteli a rodinou a vytvářejte vzpomínky, které mají skutečný význam. - Přijměte, že není každý den posvícení
Ztráta streaku nebo nesplnění výzvy se stává každému. Netrapte se tím. Úspěch není jen o odměnách, ale také o osobním růstu a radosti z aktivit, které děláte. Duo Vám za to hlavu neutrhne. Snad.